Spiseavhengighet. Hva gjør vi?

  • 31.12.2015
  • |
  • 13:53

Overspising/trøstespising er i flere tilfeller en avhengighet, som jeg selv erfarte i noen år.

På lik linje med andre avhengigheter er det  vanskelig å bryte ut av denne sirkelen. Man opplever abstinenser, og kjenner på tomhet uten. Mye av tomheten kommer  fordi det er mat som har erstattet annet i livet, og har gitt en farlig trygghet.

 

Det er heller ikke «bare å la være». Noen vil si at det er bare til å slutte, fordi det er jo «bare mat» og kan ikke sammenlignes med det å være avhengig av andre substanser. Det er feil! Det kan være like vanskelig å byte ut av den onde sirkelen som er overspising/spiseavhengighet.

 

Det kommer før eller senere, forhåpentligvis for de fleste, et punkt hvor det må ta slutt. Det er av opplagte grunner selvfølgelig. Det er sjelden man slipper lett unna hvis man er spiseavhengig. Man slipper ikke unna å utvikle hjerte- og karsykdommer, diabetes og høyere kreftrisiko. Dette er bare få av de alvorligere faktorene. Som medfølge av dårlig søvn, lav energi, humørsvingninger, dårlig hud, negler og hår. Disse medfølger til tross for hvordan du ligger an med vekt, så lenge du ikke tilfører kroppen næring, noe som sjeldent skjer ved spiseavhengig da vi selvfølgelig går etter det som er verst for oss. Det var jammen ikke ofte jeg trøstespiste blåbær!

 

Det er vanskelig å bryte ut. Det skjer ikke på èn dag, og man må ta små steg. Litt om gangen.

 

Her er noe å tenke på:

Det viktige er å ikke føle at du aldri mer skal røre et kakestykke igjen, heller sjeldnere. Forstå at du skal erstatte! Du kan fremdeles ha dessert hver dag. Erstatt den halve sjokoladeplaten eller de tre kakestykkene med en god neve frukt/bær med 2-3 spiseskje sukkerfri is eller yoghurt/kesam. Faktisk risikerer du å spise mindre hvis du har litt dessert etter middagen. Du kan spare den til kvelden også. :)

 

Spis sakte. Jeg får aldri konstantert dette nok! Det er flere grunnlag til hvorfor dette er så utrolig viktig. Jeg var selv vant med å dytte mat i munnen uten å tenke over hva det faktisk smaker og uten å tygge mer enn tre ganger. Det gjør selvfølgelig at du ender opp med å spise mye mer enn du trenger. Hjemmelekse: tygg minst 10-15 ganger, si til deg selv hva du smaker. Tenk godt over det sure, det søte, det salte. Husk at du skal nyte maten, det fortjener du!

 

Før du begynner å spise: minn deg selv på hvor liten magesekken din egentlig er, og at du ikke trenger særlig mye i magen før den er full!

 

Stopp opp like før du blir mett. Drikk litt vann og vent litt. Se for deg at magen er fornøyd og at det er øynene som lurer deg til å ville ha mer.

 

Husk at du har kontroll og du bestemmer over maten, Ikke omvendt! Skal det virkelig være slik?



sheknows.com


healthabition.com


vixendaily.com

Slik pleier det å se ut når jeg skal ha dessert i hverdagen! Mørk sjokolade er en fantastisk ting å dyppe frukt og bær i. Jeg skal begynne å ta bilder av det jeg lager selv. Foreløpig ville jeg bare demonstrere!

 

Jeg har all tro i hele verden på deg. 2016 kan bli ditt år! Du er verdig og fortjener det beste. :)

T

 

 

 

 

De første trege ukene i vekttapet. Gode tips!

  • 29.12.2015
  • |
  • 02:28

Kjære dere.

Jeg vil først si at jeg er utrolig takknemlig for de som har giddet å faktisk følge meg! Takk! Det forventet jeg ikke med det samme, så igjen: TAKK! :)

Grunnen til tittelen er at jeg opplevde de første ukene som trege, rett og slett. Det var da det føltes mest fjernt å se for seg nedgang i vekt, eller merke forandringer på kropp/klær. Det er også da man kan lettest miste motviasjonen og gi opp. "Urk, det tar for lang tid likevel - det er ikke vits, jeg bestiller den pizzaen jeg drømte om og går i butikken og kjøper en stor sjokolade."

Det er lett å falle i fellen hvor man veier seg etter to dager og forventer resultat. Grunnen er at disse dagene føles som en evighet. Mest fordi alt som trenger tilvenning faktisk går/føles litt tregt! Derfor er det sykt viktig å komme seg gjennom den trege tiden uten å falle tilbake for lenge. Grunnen til at jeg skriver for lenge er at for mange tror at et tilbakefall, liten eller stor, betyr slutt på det hele. Tilbakefall kan føles større enn det faktisk er. Det kan vare fra en dag til tyve, men du har aldri tapt før du har gitt opp for godt! Det er normalt å ha en dag og to det plutselig ikke går så bra. Samme når på stadiet det er! Og det kommer til å skje, fordi du er et menneske. 

Heldigvis er det en ting og to du kan gjøre for å øke sjansen for å klare det! 

Her er en liste:

-Ha kun en dag i uken/annenhver uke du veier deg, ingen unntak! F.eks hver torsdag. Gled deg til denne dagen og aldri vei deg utenom. 

-Lag en liste/tabell hvor du skriver ukentlig hva vekten er, gled deg til å se den minke for hver gang. 

-Noter deg hva du er ekstra fornøyd med for hver uke, noter også hvis det er noe du ikke er så veldig fornøyd med. 

-Lag en liste med personlige grunnlag til livsstilsendringen din og mål. Les listen så ofte du kan og visualiser det.

-Før noen villedende valg; lukk øynene og kjenn på følelsen av å ha nådd målet. Se det som bilder i hodet ditt, da ser du om du fremdeles tar det villedende valget etterpå.

-Lag en tavle med motiverende bilder. Pynt på den, se på den hver dag. 

-En samtale med noen du er glad i eller en gåtur på ti minutter kan gjøre store endringer! Prøv alltid dette før du føler du må gi opp. 

-Begynn med noe som holder deg mer opptatt enn før. Fargeleggingsbøker for voksne har blitt veldig populært og god terapi!


bilder lånt fra pinterest.com

Jeg kommer med mer! Husk at dette er ting jeg fant ut fungerte bra for meg. Jeg håper det kan fungere for deg også!

T

Superenkel slankefrokost, hold det enkelt!

  • 27.12.2015
  • |
  • 12:52

Jeg liker generelt ikke å bruke for mange ingredienser. De aller fleste dager har jeg ikke så veldig god tid, samme som deg!

Det er fremdeles viktig at det smaker godt og inneholder næring, men næring er noe du burde spre utover dagen og ikke på tvang ha alt som er bra for kroppen i en liten porsjon med grøt. :)

Spesielt i fasen der man er ny til livsstilsendringer så kan det virke stressende å få i seg alt av vitaminer til hvert måltid. Husk at dette er langvarig.

Det burde holde med 2-4 ingredienser til frokost/lunsj i hverdager. Jeg har selv ikke barn, men jeg vet at ikke alle med barn har veldig god tid til å måle ti forskjellige frø som er "viktig" å ha i smoothien eller grøten hver morgen når barn skal i barnehagen, og nei, du skal ikke behøve å våkne klokken 04:00 for å rekke den "perfekte" frokosten. Av og til er det greit å forberede kvelden før (overnight oats!), men igjen så burde det ikke ta mer enn fem/ti minutter.

 

Her er min i dag:



 En liten beger Dobbel 0% yoghurt

 Ca. 40 gram Blåbær müsli

 En banan i biter

Kanel som topping.

 

Grønnsaker får jeg i meg senere i dag! ;)

 

Ellers er havregrøt, egg, smoothie og grovbrød med pålegg+grønnsaker godt egnet frokost.

En generell regel er å prøve å spise fargerikt! Da ligger du godt an. :)

Ha en fredfull dag!

T

 

 

Slik ser en typisk handletur ut.

  • 26.12.2015
  • |
  • 20:47

Hei!

Et enkelt innlegg om hva jeg typisk handler. Til tider må jeg ha "fast food" etter jobb og da egner noen av disse matvarene seg perfekt!

Det vil komme flere bilder etter hvert! Her er ett:



La deg inspirere! :)

Ha en fin kveld.

T

Flyvertinnen som trodde jeg var gravid

  • 25.12.2015
  • |
  • 16:41

Jeg kom på en opplevelse jeg vil dele. Jeg fniser litt når jeg tenker på det nå, det er i grunn heller tragikomisk.

Jeg skulle til London, og jeg grugledet meg til å fly, fordi jeg først og fremst har flyskrekk, og for det andre var jeg usikker på hvordan det ville gå i forhold til størrelsen min.

Det begynte med at jeg ikke fikk igjen beltet i setet på flyet. Den gikk ikke rundt magen min. Jeg brukte all min kraft og trakk inn magen så godt jeg kunne - men det gikk bare ikke.

Jeg kjente jeg ble varm og utrolig flau. Jeg spurte flyvertinnen som observerte dette om jeg kunne få et av de forlenget beltene som man fester på. Selvsagt gikk dette fint, hun smilte og hentet den til meg.

Like før avgang kom hun bort og sa at "jeg ser du er gravid, og med tanke på det så må du i tillegg sette deg i et sete helt fremme til vi er oppe i luften, og det samme da vi lander. Det er regler." Jeg rettet henne ikke på det faktum at jeg ikke var gravid og gjorde som hun sa. 

Når jeg tenker meg om den dag i dag så ville jeg nok sagt noe, og jeg tror flere vil reagere på at jeg ikke rettet henne, men det er slik man kun forstår når man havner i situasjonen - det er ikke så enkelt! Jeg følte for mye på en gang, som jeg ikke fikk til å uttrykke på noen måte der og da. Det er absolutt ingen skam i å måtte bruke et forlenget belte, men for meg har slike ting betydd at dårlig helse og tilstand. 

Her er også et til bilde jeg klarte å grave frem  før vekttapet begynte. Det til venstre er fra mai i år:


T

God jul! Husk å ikke få dårlig samvittighet.

  • 24.12.2015
  • |
  • 17:17

Julen er her (og har vært en stund nå).

Om jeg skulle begynt å blogge for noen uker siden så hadde jeg kommet med disse tips/råd angående hvordan man bør forholde seg til mat og vekttap i julen slik jeg mener:

Vær bevisst - alltid! Bare ikke få dårlig samvittighet for noen ting du spiser og drikker i dag. Husk det større bildet! Man trenger ikke å kontiuerlig stappe i seg alt av småkaker og mat til tross for at det er desember. Det mange gjør er å ta flatt av nesten hele måneden for så å gå på strenge dietter og flytte inn på treningstudioet i hele januar.  Hvis du klarer å ha fremdeles spise "normalt" de aller fleste dager så gjør det absolutt ikke noe om du skeier ekstra ut noen av dagene. Da kan du også fremdeles holde på det langsiktige og ikke gå på en ekstra streng diett og "detox" etter jul. Jeg skjønner at noen tror de trenger en slik "detox" da de virkelig ikke har rørt en eneste grønnsak eller frukt på flere uker! ;)

Grunnen til at de fleste legger på seg i desember er nemlig dette. Man kan også "holde av" dager til å kose seg ekstra, som f.eks romjulen da det er typisk disse dagene man går mest på middag hos andre/inviterer selv.  Det skal ikke mye til! Alt med måte! :)

Ha en fantastisk og bekymringsfri aften!

T





Endre tankegang (før og etter bilde lenger nede).

  • 23.12.2015
  • |
  • 11:38

Du kan enten bli bedre eller verre, begge deler vil ta like lang tid. Hvis alt mellom 3 og 20 år har blitt brukt på å legge på seg, få dårligere vaner og bli usunn så utgjør ett år med det motsatte bare en ørliten brøkdel.

Jeg har nevnt at jeg har vært innom flere dietter. Disse tok jeg meg til til.

Greit nok - en diett tar kanskje mindre tid, men det er nesten bombesikkert at vekten kommer på igjen rett etter. Det er ubehagelig å gå på diett, man får dårlig energi, er veldig sulten, dårlig humør, trøtthet og slapphet. I tillegg kan det være farlig for helsen!

Varig vekttap krever tålmodighet, men gevinsten er mye større.

Du vil møte hinder og til tider føle deg demotivert - det er hele en del av det. Det er da du må huske at du er kun menneske, og det er lov å ha dager det ikke går som planlagt. Det gjør faktisk ikke noe!

Reis deg rett opp igjen. Det å la seg tape i ubestemt tid fordi man møter et hinder er ren vanesak. Hodet er feil innstilt.

For eksempel så kunne jeg ofte prøve meg på vekttap på vanlig vis, men det gikk i maks to uker før jeg møtte på et hinder som jeg valgte å tillate meg å slutte med vekttapet.

Grunnen til at jeg fikk det til den gangen jeg bestemte meg for å prøve igjen, var at jeg ikke lot en dårlig dag ødelegge. Jeg var på bena dagen etter. Jeg fant ut at det ikke har noe å si på vekttapet med en dårlig dag/uke i ny og ne. Det har kun noe å si i ubestemt tid.

Denne tankegangen er ren gift, og aldri noe som vil fungere i lengden. At dager ikke alltid går som planlagt er helt normalt og skal ikke ta fullstendig over.

Dropp å lese artikler om hvordan du ikke skal falle for fristelser i bursdagsselskap. Forstå heller at et lite kakestykke ikke er det som kommer i veien for vekttapet. Unn deg et lite stykke og vær fornøyd. Det er ikke alltid like enkelt, men det er så viktig for å øve inn sunne og varige rutiner som du skal leve med resten av livet. Det er viktig fordi balanse er nøkkelen til alt.

Jeg vet det kan det bli en "trigger" for enkelte å faktisk smake på noe søtt etter å ha holdt seg fra det lenge, og tro meg - som en tidligere trøstespiser så vet jeg alt om det, og det man kan gjøre da er å gå noen måneder uten, for så å forsiktig prøve å få et normalt forhold til det. Jeg mener det blir feil å kutte noe ut for alltid, fordi da får man et usunt forhold til mat. Det skal handle om selvkontroll!

Før, da jeg nektet meg selv slike ting over lange perioder så endte jeg oftest opp med å tenke på det så mye at jeg til slutt gikk å kjøpe store mengder av det og stappe det i meg.

Balanse-tema er ganske viktig for meg. Husk at vi er forskjellige og jeg kun kommer til å skrive om ting som fungerer for meg, og forhåpentligvis kan være til hjelp for andre også!

Her er forresten også et til før/etter bilde, jeg var kamerasky så jeg tok så og si aldri bilde av meg selv den tiden jeg var på mitt tyngste. Jeg har spurt rundt og fått tilsendt noen bilder som andre har tatt. Jeg er absolutt ikke photoshop-mester, men prøver så godt jeg kan med klipp/lim i paint! :)



hadde som regel alltid teppe eller pute foran meg for å prøve å "skjule".

T

Noen ord om meg og min historie

  • 22.12.2015
  • |
  • 21:24

Jeg er Tina på 26 fra Stavanger.

Min første lidenskap er helse og kosthold - min andre lidenskap er å hjelpe andre med dette.

For meg er ikke helse kun det å spise sunn mat og trene, men at hodet også følger med.

Litt om min historie:

I 2012 veide jeg 130 kg.

Jeg manglet energi, slet med depresjon og hadde sterk helseangst.
Som følge av rutinesjekk hos legen fikk jeg resultater som ikke ingen på 21 år burde ha; flere viktige vitaminmangler, høyt blodtrykk og forhøyet kolesterolnivå i blodet.

Jeg måtte gjøre noe med det. Valgene var som følger: gastrisk bypass (forminsking av magesekk), gå ned i vekt naturlig ved å endre vaner og mentalitet, eller å fortsette i samme usunne bane og ende opp svært syk.

Jeg vurderte gastrisk bypass, men hva var vitsen med det hvis jeg ikke skulle endre vanene, skulle jeg fremdeles spise usunt - bare mindre?

Jeg bestemte meg for å ta saken i egne hender og gjøre en reel endring.

Den eneste måten jeg visste om å gå ned i vekt på var diett. Jeg hadde erfart at dietter ga hurtig vekttap, men aldri mer enn 10-12 kg, og aldri holdt jeg vekten etter det. Diett måtte bli utelukket denne gang hvis jeg virkelig skulle ned i vekt og ta livet tilbake.

Jeg brukte noen uker på å drukne i andre sine suksesshistorier. Jeg fant inspirasjon i hva de gjorde for å gå sakte men sikkert ned i vekt, og holde seg slik. Det var inspirerende - nettopp det jeg trengte for å gi vekttap og bedre helse et nytt forsøk.

Jeg var i tvil om det ville bli oppnåelig, da min erfaring var at vekttap betydde sult og lite energi. Til min store begeistring var det stikk motsatt!

Jeg startet med å forstå at mengde var avgjørende, samtidig at mengden var mer enn jeg hadde tidligere trodd man kunne spise i et vekttap. Jeg skjønte at frukt og grønnsaker er viktig på grunn næringstilførsel.

Jeg fant ut at det var vekttap lot seg gjøre via sunn, variert og mettende kosthold.

Jeg så vekten vrikke på seg og merket at klærne ble større på meg, og i prosessen fikk jeg en god del mer kunnskap om kosthold.
Min reise er ikke enda fullført, så titt gjerne innom og følg med på resten!

Bildet til venstre er meg før, og til høyre etter.


 

T.

Les mer i arkivet » Oktober 2017 » August 2017 » Juli 2017
Tina

Tina

KONTAKT: tinagh91@gmail.com INSTAGRAM: OVERVINN Jeg har til dags tatt av 50 kg uten operasjon! Følg med på resten av turen.

hits