hits

Hvordan hente seg inn etter ferien.

  • 01.08.2016
  • |
  • 00:35

Jeg vil skrive litt om det å hente seg inn igjen etter en ferie. Det blir enkelt å gli ut med litt for mye mat og drikke, og jeg sier som tidligere; det gjør ikke noe! Det er alltid tid og mulighet til å hente seg inn igjen. Det er ofte lett å tro at fordi det er sommer og varmt, så mister vi en del matlyst, men det er ikke alltid tilfelle. Her i Stavanger har det regnet en del, og været har vært surt. Da frister det ekstra mye å lage god mat hjemme og se film (spesielt når du har fri fra jobb i to uker og hver dag blir som helg).

Jeg vet at flere artikler viser til hvordan man skal la være å gli ut i ferien, og det er klart gode og enkle råd å følge, men ofte så gjør man det likevel, enten fordi perioden før ferie har vært ekstra tung, og man vil bare drite i alt når ferien først slår til.

Men så kommer hverdagen snikende, og for vår egen del, og for å få tilbake overskudd og energi, så er det faktisk viktig å sakte men sikkert få litt rutiner på plass.

Nå snakker jeg først og fremst om mat! Trening er så sinnsykt individuelt, at her vil jeg bare anbefale å begynne med hva enn du liker å gjøre av aktivitet, uten å klikke totalt. Hvis du så og si ikke har trent på et par uker, så behøver du ikke å stå på hardt hver dag i flere timer. Begynn smått men sikkert. Ikke føl et behov for å "gjøre opp" for noe. Det er regel nummer en! Fordi hvis du tenker slik, så betyr det at du har slappet av og kost deg forgjeves.

De fleste begynner på jobb igjen på en mandag. Mandag er en fin dag å starte! Jeg vil anbefale å tenke på hva som gir deg mest mulig næring og energi, for å få humøret på plass og for å overskudd, spesielt de første dagene. Da er det lov med litt ekstra "boost".

Det jeg anbefaler er å begynne de tre første dagene med smoothie til frokost, som består av 1 banan, 3 ss gresk yoghurt og 20 g rå spinat. Det er best med noen isbiter og en halv dl vann i. I tillegg til smoothien så kan du ha en skål med havregrøt. Kok 30 g ukokt havregryn, mengde vann bestemmer du selv etter foretrukket konsistens. Topp grøten med en håndfull blåbær og dryss på kanel. 

Til lunsj kan du ha et- og et halvt kokt egg i skiver, fordelt på enten to grove brødskiver eller tre-fire knekkebrød. Topp med tomat, avokado, salat, og agurk. I tillegg en håndfull med mandler, og et stort eple.

Mellommåltid: En skål med blanding av 10 stk. jordbær, 30 stk. blåbær, topped med en ts honning.

Middag: en filet ovnsbakt laks. I tillegg kan du wok'e en kombo av grønnsaker som består av: grønnkål, brokkoli, paprika, løk, hvitløk, og gulrot. I tillegg til dette kan du ha 4 ss kokt brun ris. Bruk kun oliven olje, og ikke mer enn 1 ss.

Til kveldsmat kan du ha 10-15 kirsebær, fem valnøtter, og to knekkebrød med to skiver mager ost (under 10% fett) av hvilken som helst type.

De neste to dagene kan grønnsakene til middagen varieres, og laks kan byttes ut med torsk eller kyllingfilet, men hold deg kun til brun ris.

Etter dette fortsetter du med en kost bestående av grove produkter og fullkorn, mager pålegg, masse grønnsaker og bær, og 1-2 frukt til dagen. Både potet, ris og pasta av fullkorn er akseptabelt til middag! Smoothie er alltid et godt alternativ til frokost hvis du er i farta, og kan varieres!

Du klarer det! Begynn din nye uke med å spre positivitet og gode ord om andre, så vil det komme tilbake til deg. :)

(Jeg vet forresten hvor dårlig jeg blir til å skrive innlegg når jeg har ferie, og det har jeg vært! Sånn er det bare. Jeg prioriterer ganske variert! Og det har vært utrolig digg å ha ferie.) 

T

 

 

 

Ta en pause.

  • 03.07.2016
  • |
  • 16:15

Det skal selvsagt ikke være vanskelig og urealistisk å endre livsstil til det bedre, men alle som har oppnådd noe som helst kommer aldri til å si at det var/er uten utfordringer, og utfordringer kan bygge seg opp over tid, som kan resultere i at man blir sliten nok til å gi totalt blaffen i lengre perioder. 

Derfor skal vi bli bedre til å ta pauser, uten å tenke at det er noe vi vil ta skade av, eller at den nye livsstilen blir "ødelagt" av den grunn. Det kan ende med utmattelse, fordi vi har forskjellige grader. Noen velger å gå tur et par ganger i uken, (som er fantastisk!) og noen yter enda mer. Dessverre vet jeg om flere som har endt i kollaps av den grunn at de aldri tok en pause, og måtte lære den harde måten å slappe av.

I tillegg blir noen redd for at pausen skal vare for lenge. Derfor er det lurt å planlegge, sjekk kalenderen og plukk deg ut noen dager på forhånd, de dagene tar du pause - hva enn det innebærer for deg!

"men man tar ikke pause fra det som er bra for deg, og det man brenner for".

Eh, jo. Det er ikke dermed sagt at det som er bra for deg ikke vil slite deg ut. Veien til målet er alltid litt mer utfordrende. Tenk fornuftig! :)

Ha en finfin søndag.

T


ikke relatert: et blinkskudd av minstemannen.

Les mer i arkivet » Mars 2018 » November 2017 » Mai 2017
Tina

Tina

KONTAKT: tinagh91@gmail.com INSTAGRAM: OVERVINN Jeg har til dags tatt av 50 kg uten operasjon! Følg med på resten av turen.