hits

Telle kalorier?

  • 26.06.2018
  • |
  • 11:23

Hei!

Jeg tenkte dette innlegget her burde skrives på blogg og ikke instagram, da det blir et litt lengre innlegg.

Jeg vil ta opp et viktig tema som omhandler kalorier og telling av kalorier, i tillegg litt mer om hvordan jeg gikk ned i vekt og har holdt vekten borte i over fem år, samtidig forklare hvorfor vekttap kan være mer kompleks enn vi tror. 

Grunnen er at jeg ukentlig får spørsmål om tips til vekttap, om kalorier er nødvendig å telle, og om jeg teller kalorier. 

Når det gjelder å telle kalorier så er det helt individuelt. Det fins flere delte meninger om hva som er "riktig" eller "galt". Jeg har ett eksempel på hvorfor det kan være greit å bli kaloribevisst i starten av et vekttap.

Eksempelet er at Silje vil ned i vekt (nå bruker jeg bare et tilfeldig navn), og hun er klar over at både fisk, grønnsaker, kylling, havregryn, belgfrukter, villris, frukt og bær er sunt, og dermed starter Silje med en ny og bedre hverdag der hun spiser en svær skål med havregrøt til frokost, 6 knekkebrød med masse pålegg og grønt til lunsj, 2-3 kyllingfileter sammen med haug med villris og grønnsaker til middag, litt nøtter innimellom middag og kvelds, og en stor porsjon frukt og yoghurt til kvelds. La oss nå si at Silje burde ligget på 1800 kalorier for å skape et underskudd på 500 kcal til dagen for å oppnå et halvt kg vekttap i uken, men selv om Silje har spist sunn mat hele uken, så har hun faktisk klart å legge på seg et halvt kg, for istedenfor å ligge på 1800 kalorier til dagen, så lå hun på rundt 3000 - uten å vite om det.

Gir dette mening?

Jeg håper det. Så da er poenget her at nei, Silje hadde strengt tatt ikke behøvd å teller kalorier, men hun burde blitt bevisst på det. Måten å bli bevisst på det er ved porsjonering. Det vil si å vite at det faktisk ville vært nok med kun èn kyllingfilet til middag, og noen få spiseskje med ris, ellers masse grønnsaker, og at det ville vært nok med å ha målt seg èn dl havregrøt før koking, slik at porsjonen ikke ble trippel. Det ville også vært nok med 3-4 knekkebrød istedenfor 6-7, med litt mindre pålegg og mere grønnsaker. 

Etter noen uker med å være bevisst på porsjonene, så ville det sannsynligvis begynt å gå automatisk for Silje, der hun ikke hadde trengt å for eksempel måle havregryn lengre. 

Det er lett å nullstille inntaket også. Det skal faktisk ikke mye til før man starter et vekttap, uten å være bevisst på kalorier/porsjonering, som fort resulterer i at man spiser akkurat nok til at vekten holder seg. Det er ofte frustrerende og ender med at folk tror at de har prøvd alt de kan men at de "bare ikke får til" å gå ned i vekt, som i realiteten ikke stemmer i det hele tatt.

Derfor folkens, derfor er det etter min mening viktig at om man ikke teller kalorier, men i hvertfall å bli bevisst på kaloriinntak i begynnelsen av et vekttap, slik at det underskuddet som absolutt skal til for å gå ned i vekt blir skapt. Ellers går man jo ikke ned i vekt. 

Selv telte jeg kalorier i begynnelsen av vekttapet mitt, nettopp fordi det var ett hundre prosent gresk for meg å vite hvor mye jeg skulle spise. Jeg lå på rundt 1800 kcal selv, og fikk hakeslep da jeg forsto hvor mye jeg faktisk hadde spist tidligere, som var på et gjennomsnitt av 4-5000 kcal til dagen, som er godt over dobbelt så mye av det jeg trengte for å holde vekten på plass. Ikke rart jeg bikket 130 kg i en alder av 21. 

For meg var det kun positivt å telle kalorier i starten, og faktisk ganske spennende. Jeg forsto at jeg ikke kunne bruke 5 spiseskje med matolje for å steke en kyllingfilet, fordi 5 spiseskje med matolje er nesten like mye som hele middagen. Jeg droppet derfor ned til ca en halv spiseskje olje. Det vil si fra ca. 500 kcal med olje til rundt 80-90 kcal. Bare for å sette det i perspektiv.

Videre.

 

Som det står ovenfor, så startet det med å bli kaloribevisst i noen måneder, og etter hvert begynte det å gå av seg selv. Jeg hadde ikke noen skreddersydd program, og valgte å ikke følge menyene som var på VG Vektklubb, fordi jeg rett og slett ikke orket å forholde meg til noe, men heller å prøve selv. Det eneste jeg holdt meg til var kaloriene, og det var absolutt det viktigste for meg! Merk deg igjen at jeg kun gjorde det i starten, for etter hvert skjønte jeg det selv uten å trenge å telle noe kalorier. Slik er det fremdeles. Jeg kan med øyemål vite hva ting inneholder, og enda viktigere enn det så har jeg et sterkt fokus på næring. 

Jeg trente litt, men ikke så mye. Kosten hadde mest å si. Det er ikke før nå jeg har tatt opp trening og prøver å holde meg til det - det er jo aldri for sent!

Jeg vil avslutte med at jeg er en av de få som i følge statistikken har klart å holde vekten borte i over fem år - woohoo! Så vil jeg i tillegg si at selv om jeg har klart å holde vekten borte i fem år, så har jeg i perioder gått opp noen kg, for så å ta dem av igjen. Aldri mer enn maks 5-6, og det er slik som med alle; rundt høytider og ferier. Det er normalt. Vi skal ikke glemme at alle opplever litt vektøkning av og til, så lenge vi klarer å hente oss inn igjen. 

Jeg er fremdeles ikke i mål - fordi det tok mye av meg å klare å gå ned det jeg gjorde, og det viktigste har vært å klare å holde borte det "aller verste". Selv om jeg har noen kilo igjen som jeg vil ned, så tenker jeg at det er ikke krise om jeg ikke gjør det, og at for min del så kan det kanskje hjelpe å faktisk bare trene. 

Det er noe man bare må se an i vekttapet sitt. Det er lett å skape seg en visjon i begynnelsen av vekttapet om hvordan det skal gå, og at alt er beine veien fra start til slutt, men jeg kan nesten garantere deg at dersom du skal ned mer enn 30-40 kg så er veien absolutt ikke bein, og du, det er aldeles ikke en dårlig ting! Vær 100% realistisk - til mer realistisk du er, desto bedre og lettere vil det være. 

Husk at overvekt kun starter med noen få kg, og det er aldri noe galt i å ha noen ekstra kg, så lenge det ikke forblir kontinuerlig vektøkning. 

Håper dette innlegget ikke har vært for slitsomt å lese og heller hjulpet litt. 

T

 

 

 

 

 

 

#vekttap #nedivekt #helse #vgvektklubb #helseblogg

Større kropp = ulykkelig?

  • 19.06.2018
  • |
  • 15:52

Hei!

Dette blir ikke et jeg-klikker-totalt-innlegg. (Bare litt)

Først vil jeg bare si at selv om jeg brenner for god og sunn mat, ernæring, og at kroppen skal være i god stand, så betyr det på ingen måte at jeg noen sinne vil si at det innebærer å se slankest mulig ut. Tvert i mot. 

Grunnen til at sunn mat er viktig for meg er at det snudde om livet mitt. Jeg ble friskere av det på alle måter, der blodprøvene som ble tatt av meg før og etter jeg begynte å gå ned i vekt er all bevis for meg at hva man spiser har en stor innvirkning, og slik ble det min pasjon. Nok om den saken, det kan jeg skrive enda mer om senere. Måtte bare poengtere litt.

Saken her er at jeg stadig ser bilder som dette dukke opp:

Dette bildet ble reposta på instagram av en stor norsk konto, som jeg trodde bedre om enn som så. Det kokte i meg med en gang, og grunnene er som følger:

1: menneskene til venstre er større i kroppen og dermed leie seg.

2: hvis du spiser mer enn ett "usunt" måltid i ny og ne så har du faila, til tross for hvor enn langt du har kommet i prosessen din.

3: det er for stor forskjellen på menneskene til høyre og venstre, fordi i fitness-verden finnes det tydeligvis ikke mellomting. (Det gjør heldigvis det, men noen forstår det tydeligvis bare ikke).

Det første som er galt her er at det blir ekstremt svart-hvitt. Det at man spiser mye mer enn planlagt helg, eller ukedag betyr ikke du er "in struggle" eller at prosessen din har feilet, fordi det kan nemlig skje, og skjer nesten alle jeg kjenner. De aller, aller fleste, i alle typer fasong tar seg selv av og til, og da spesielt på lørdagskvelden, i å plutselig downe en hel ben&jerrys etter for mange pizzastykker og boller til frokost. Kanskje blir det slik på søndag også, kanskje ikke. Kanskje skippet man trening, kanskje ble det to økter den dagen. Vekttap, "diett", og trening har ikke alltid en fasit som enten gjør deg suksessfull eller dårlig i det. Det er aldeles tull - og jeg håper at de av dere som snubler over slike bilder tenker utfenfor boksen, og i hvertfall ikke overbevises av det. Slike budskap som det der er søppel, og skal tolkes deretter. 

Så er det selvsagt den anerkjente "enten kjempestore eller kjempeslanke/trente", akkurat som på tv-shop reklamene og plakater ellers. Noen av de flotteste menneskene jeg følger på sosiale medier er sunne mennesker med fokus på trening men som aldeles ikke er vandrende six-packer. De er mennesker. Realistiske og ikke-fotoshoppa mennesker - og jeg ser så opp til dem!

Der. Måtte ut med det. 

 

 

 

 

 

 

#helse #livsstil #vekttap #nedivekt #godhelse #sunnhet 

 

 

Les mer i arkivet » Juni 2018 » Mars 2018 » Mai 2017
Tina

Tina

KONTAKT: tinagh91@gmail.com INSTAGRAM: OVERVINN Jeg har til dags tatt av 50 kg uten operasjon! Følg med på resten av turen.