Dagens gode og sunne middag - enkelt og raskt!

  • 31.03.2016
  • |
  • 16:49

I dag har squash, sopp, vegetar "kyllingfilet" og poteter stått på menyen. Krydret med litt pepper og en liten smule hvitløkskrydder, en ts olivenolje i bunnen. Godt!

Jeg har brukt en grillpanne, men en vanlig stekepanne går selvfølgelig fint.

Du trenger ca 100-120 g poteter, gjerne mandelpoteter. Del de opp i to.

To "kyllingfileter" av vegetar.

Grønnsaker bestemmer du selv mengde, men jeg anbefaler ikke mindre enn 250 g. til sammen!

Hele middagen er ca. 430 kcal, som er en perfekt til en middag, i tillegg metter lenge.

Hvis du vil så er det godt med et par striper ketchup uten sukker på toppen av filetene.


Tada!

T

 

 

 

 

 

Hvorfor det plutselig sa stopp.

  • 28.03.2016
  • |
  • 19:05

Jeg har ikke visst om jeg vil dele dette, men jeg at dette er lurt å si.

Det sier litt om hva overvekt kan gjøre med deg, til og med senere. Det betyr ikke at det blir slik med alle, men at det kan skje.

For litt siden så var jeg på MR, da jeg har gått til behandling en stund for diverse problemer med ryggen, noe som ikke er så rart at jeg har fått. 

Det som også ble oppdaget er at jeg har prolaps i ryggen. Jeg har til tider fått store smerter og stråling ned i leggene og ikke helt visst at det er en prolaps som har vært grunnen. 

Nå vet jeg det, og jeg lever fint med det. Til tider får jeg en påminning at jeg faktisk har prolaps, og da kan det hemme meg litt, slik det har gjort nå litt i det siste.

Jeg har ikke orket å blogge, for da har jeg følt at jeg "later" som ingenting på bloggen. 

Sannheten er at til tross for minus 50 kg, så har jeg fått litt problemer med kroppen. Jeg har har sannsynligvis hatt det veldig lenge, men ikke kjent noe til det før i det siste. Ofte kan man gå uten å kjenne at man har en prolaps i det hele tatt. 

Dette er ikke ment til å virke demotiverende, heller stikk motsatt. Dette betyr at hvordan vi behandler kroppen har mye mer å si enn kun utseende. Det avgjør om du får smerter/smerter som er varige, det er en konsekvens man helst vil unngå.

Ta vare på kroppen din. Min blir bedre, det vet jeg! 

Jeg fortsetter å styrke kroppen og spise mat som gjør meg vel. Jeg lar selvfølgelig ikke dette stoppe meg, og hadde jeg ikke fortalt det til folk så hadde ingen merket det. 

Vi må ikke være for flinke til å bli hemmet. Det å tenke positivt er ikke tull!

Jeg vil prøve å skrive her hver dag igjen.

Jeg kan fortsatt gjøre dette.

T

 

Hva mangler du?

  • 15.03.2016
  • |
  • 20:02

Ofte når du får en viss trang, eller blir veldig sugen på sukker eller sjokolade helt uten grunn, så er det som regel noe kroppen mangler, så jo - det er en grunn til at du plutselig blir sugen på sukker av og til, og før du vet ordet av det har du endt opp med å spise en sjokoladeplate til dagen i en hel uke fordi suget ikke gir seg til tross for at du tror du har fått dekket behovet.

Hva skriker kroppen etter når det blir slik?

Her er noe av det mest vanlige vi blir sugen etter:

- Sjokolade: magnesium mangel. Sjokolade inneholder magnesium, men den klassiske melkesjokoladen for eksempel, inneholder store mengder sukker som du absolutt ikke trenger. Unn deg noen ruter mørk sjokolade istedenfor. I tillegg finner du magnesium i nøtter, frø, bønner, avokado og banan. Så neste gang du plutselig får veldig lyst på sjokolade burde du spørre deg selv når du sist spiste noen av disse.

Fristyrstekt mat/mettet fett: kroppen vil ha sunn fett! Få i deg fet fisk som laks og makrell, nøtter, avokado og oliven. 

Brød: Aminosyre mangel. Brød er greit i mindre mengder. To grove brødskiver kan være nok brød i løpet av en dag. For mye brød kan vi legge på oss av, i tillegg burde vi variere kosten ved å også spise havregrøt og müsli med yogurt til frokost, lunsj eller kveldsmat. Når det blir slik at brød er alt vi har lyst på så mangler kroppen aminosyrer. Da burde du spise egg, fisk, nøtter og yogurt/melk. 

Sukker: Kroppen mangler glukose. Spis frukt! Prøv å spise en banan eller lag deg en liten fruktsalat av 2-3 forskjellige frukter før du tyr pannekake med en haug sukker.

Prøv, så ser du. :)


T

 

 

 

 

 

Skyr med blåbærpure, nam!

  • 14.03.2016
  • |
  • 10:55

Denne frokosten er veldig god og bra for deg! 

Jeg skulle egentlig prøve meg på smoothie bowl som er så inn for tiden, istedenfor ble det en slags blåbærpure som jeg blandet med skyr. Den ble litt mer flytende enn jeg ville. Uansett verdt å prøve!

Du trenger en beger med Skyr Blåbær & Vanilje,

Ca 85 g frossen blåbær

0,5 dl med iskaldt vann

10 hasselnøtter 

1-2 ts sukrin gold. Du kan justere mengden ut ifra hvor søt du vil ha det.

Alt skal oppi blender/mat prosessor (du kan også bruke stavmikser) bortsett fra Skyr, som skal i en skål.

Når blandingen har blitt jevn og flytende så heller du det i skålen med Skyr i. Du kan ha 20-30 g med granola eller müsli som topping, jeg brukte granola.  


Ferdig! Beklager det ikke ble bilder underveis. 

Håper dere liker den! 

T

Smoothie med Skyr.

  • 03.03.2016
  • |
  • 22:22

Dagens frokost ble smoothie med en beger skyr fersken, en banan, 130 g frossen jordbær, 80 g blåbær, 10 hasselnøtter og 1 dl iskaldt vann. Kjempegodt!

Pus laget kaffe til meg imens blenderen sto på.

Han måtte også få lukte.

Ferdig!

T

Spis vanlig mat.

  • 02.03.2016
  • |
  • 18:08

Dette er absolutt ikke et "bedreviter" innlegg. Det er et innlegg der jeg bare vil understreke hvor enkelt det er å spise sunt/gå ned i vekt, for de som ikke helt føler de får det til på grunn av forvirring grunnet bl.a alle dietter som er ute og går, alle materstaninger osv. 

Jeg var forvirret ganske lenge. Jeg visste ikke hva som var riktig måte å gå ned i vekt på. Nyhetene sa en ting, diverse leger anbefalte suppediett og vannmelondiett, og google sa en god del forskjellig. 

Ikke rart man bare gir opp.

Hva er vanlig mat?

De fleste av oss vokste opp med grovbrød og pålegg. Vi vokste opp med å få en frukt i hånden før middag hvis vi var sultne. Vi vokste opp med brokkoli til laksen som vi absolutt ikke hadde lyst på, og at godteri var kun på lørdager.

Ringer det en bjelle?

Jeg sier ikke at hver og en av oss hadde en slik kost i oppveksten. Alle familiesituasjoner har vært annerledes, men selv vokste jeg opp slik, og til tross for det klarte jeg fint og på egenhånd å bli tykk og usunn. 

Poenget mitt her er at mye av kostholdet vi hadde i vår oppvekst - er nettopp det som er nøkkelen til et varig vekttap og bedre kost.

Hvis du vil legge om kosten, drit i alt som heter diett. Ikke la deg friste av "kickstart" dietter heller, disse som vil ha deg til å kjøpe produkter som skal få deg til å rase ned 4-5 kg før du begynner på et vanlig kosthold, eller detox. All detoxen og "dietten" du trenger er fornuftig mat. Du trenger ikke å "rense" kroppen før du begynner. Dette er kun lette penger tjent for de du kjøper av. Du trenger ingen diett! Så fort du begynner å kutte ut hvitt sukker, tomme karbohydrater og mettet fett, begynner å drikke masse friskt vann og går deg noen turer i uken, så har du all "detoxen" du trenger!

Ikke la deg lure.

Alle typer frukt går greit å spise, (og selvfølgelig banan, ikke hør på de som sier du ikke skal spise banan), alle typer grønnsaker går greit, ris, fullkornspasta, poteter, alle typer kjøtt og fisk.

Her dreier det seg om å velge med omhu. Hvit kjøtt er bedre enn rødt i lengden, men du trenger ikke å kutte ut rødt kjøtt. 

Frukt trenger du to av til dagen, samme med bær, grønnsaker kan du ha 20 av.

Du kutter ikke ut poteten, du har litt mindre enn før. 

Du slutter ikke for alltid å spise kake i selskap, du tar deg heller et tynt stykke, og slik får det holde. 

All mager pålegg er bra. Hiv på med grønnsaker på brødskiven og ha en frukt i tillegg. Du trenger ikke å droppe matpakken på jobb! Om du vil så kan du også ha havregrøt o.l, bare det ikke er proppet med sukker og tomme kalorier. 

Jeg håper at hvis du ønsker å legge om kostholdet så velger du bort alle dietter. Jeg trengte de ikke, heller ingen detox, og du gjør heller ikke. 

Du har absolutt ingen behov for proteinpulver og kjempelite/ingen karbohydrater når du har 20-50 kg overvekt. Da skal din prioritet være å legge om kosten og bevege deg mer. 

Jeg vet også at det ikke er så lett å ville trene ute eller blandt andre folk generelt i starten av en livsstilsomlegging, da sier jeg igjen: du kan trene hjemme i stuen! Selv har jeg en yogamatte liggende for dager jeg bare ikke vil ut. Yoga er også en perfekt måte å trene på. Du kan begynne veldig forsiktig og øke etter hvert, samme hva vekten din er. Øvelsene er ganske varierte. Søk youtube etter "yoga for beginners" eller "yoga for weightloss", og kos deg!

.
Pus i bakgrunn, hun forstår aldri helt hva som skjer når jeg sitter her og gjør rare ting med kroppen. :)

Smoothie med dadler!

  • 01.03.2016
  • |
  • 14:19

Jeg er ganske glad for at jeg (dessverre litt for sent), har begynt å like dadler!

Jeg har prøvd, og nesten alle jeg kjenner synes det er kjempegodt, og de har gode helsefordeler, til tross så har jeg ikke klart det.

I dag prøvde jeg for første gang å ha oppi smoothie, det var kjempegodt! Smoothien ble veldig søt og god. 

Her er det jeg brukte:


75 g gresk yogurt og 30 g havregryn.


120 g jordbær, en banan, to dadler


ca 1 ts chiafrø (jeg bruker malt).


kjør på i to minutter.


ferdig! 

T.

 

Les mer i arkivet » Oktober 2017 » August 2017 » Juli 2017
Tina

Tina

KONTAKT: tinagh91@gmail.com INSTAGRAM: OVERVINN Jeg har til dags tatt av 50 kg uten operasjon! Følg med på resten av turen.

hits