Solsolsolsol!

  • 28.02.2016
  • |
  • 20:55

I dag var det sinnsykt fint vær for første gang på lenge. Fint nok til å gå en god tur! :)

Når været er slik, blir selvfølgelig min foretrukne aktivitet å være ute. Vi har ingenting å gjøre inne da.

Jeg er utrolig heldig som bor en plass der hvor jeg kan gå 50 meter og ende opp slike plasser som dette, og jeg dele:












Gleder meg til sommer!

Håper deres søndag har vært bra. :)

T

 

 

Hva om jeg ikke klarer det?

  • 26.02.2016
  • |
  • 11:07

Veldig tidlig inn i prosessen vil dette spørsmålet dukke opp. Grunnlaget er faktisk litt mer kompleks enn kun tvil.

Flere er for eksempel sukkeravhengig når de begynner. Det vil vanligvis etter en dag og tre, merkes abstinenser, og da vil man begynn å lage unnskyldninger for å droppe det hele, og løpe til nærmeste butikk for å kjøpe en snickers og fire kakestykker.

Det er sinnsykt viktig å huske på at det ikke har noe å gjøre med at det er tvil om at du skal klare det. Selvfølgelig vil du klare det, men abstinensene vil prøve å ta kontroll og nøden for sukker blir såppas stor at du, som sagt, vil prøve å finne en unnskyldning til å ikke gjennomføre.

Dermed betyr det ikke at det ikke finnes måter å prøve å ta kontroll over abstinensene før man gir etter. Minn deg selv på at det kun er noen dager det vil være slik. Det går over, du vil klare å tilpasse deg.

Heller ikke at du skal ha null form for sukker.

Når denne situasjonen oppstår så skal du legge vekk tvil, og se etter løsninger.

Den største løsningen er å gi inn, faktisk. Ikke at du, som jeg skrev lenger oppe, går til butikken og kjøper en snickers og kake, men at du lager noe alternativt.

Det finnes utallige med gode desserter som består av sjokolade for eksempel, som ikke bare er sunt, men bra for helsen din også! Prøv disse først, om det er til dessert eller på kvelden foran TV, så kan du begynne med å bryte vanen med å spise deg kvalmende mett foran TVn, med å bytte ut det du pleide å spise med et mye bedre alternativ. Med det så vil du finne en gylden middelvei.

Du trenger ikke å gjøre alle triks i boken for å prøve å "glemme" at du faktisk har et sterkt behov for sukker, fordi de første dagene vil det ikke bare forsvinne av seg selv, du må kjenne etter på kroppen hvor stort behovet er. Dette vil gi seg etter uker med omlegging og sunnere/bedre alternativ for fete desserter proppa full av sukker! Den gode nyheten er jo at du fremdeles kan.

Jeg skrev i dette innlegget litt tips til hva, (men det er for det meste snacks-relatert), men om du søker på google etter "sunn dessert - sjokolade", så vil du finne et hav med oppskrifter som er veldig enkle. To av mine favoritter er denne: http://makethebestofeverything.com/2015/09/diy-healthy-chocolate-pudding-pops.html og http://www.eatliverun.com/two-ingredient-chocolate-mousse/


Den siste har kun to ingredienser, jeg har laget den flere ganger nå og elsker smaken! Prøv selv, og gi det litt tid og tålmodighet. Det har du i deg!

Jeg svarer så fort jeg kan på mailene deres, beklager om det går noen dager til tider! Ingen spørsmål er dumme.

T

 

Et tips til deg når motivasjonen stopper.

  • 19.02.2016
  • |
  • 20:27

Som jeg standig gjentar så er vi mennesker, ikke roboter. Alt er ikke perfekt, alt går ikke på skinner hvert sekund av ditt liv, og til tider kan ting føles håpløst. Dette innlegget gjelder spesielt oss som har lagt om livsstilen eller er i gang med en vektreduksjon.

Det "skumleste" som skjedde før med meg, var da jeg gikk på det jeg trodde var en "smell." Det vil si hvis jeg tok meg selv i å spise ekstra mye mat av hvilken som helst grunn, for eksempel er det typisk oss med vinterdepresjon som generelt kan føle demotivasjon i mørkere tider, da frister det sykt mye mer å bare ligge inne med en sjokoladeplate. Og vet du hva? Det går helt greit, det. Ikke hat deg selv etterpå, ikke straff deg selv, fordi det eneste det vil føre til er at du blir enda mer demotivert som gir stor sjans for at du gjentar det samme dagen etter, eller fortsetter slik eller resten av uken.

Gjør deg selv en tjeneste når det skjer; gjør det beste ut av det! Ikke sitt å depp over at du gikk på en såkalt "smell". Jeg liker heller ikke ordet å "skeie ut", fordi alt handler kun om balanse! Jeg kjenner at jeg blir lei meg på vegne av alle som nesten er på gråten over at 5 kg inn i vekttapet så klarte de å "ødelegge alt" ifølge dem selv. Alt er absolut ikke ødelagt, kjære deg! Laaaaangt ifra. Det beste du kan gjøre i selve situasjonen er å skru på en serie du liker, prøve å spise litt mer langsomt og heller nyte det hele, og tenke at i morgen fortsetter du igjen. Ikke sitte å være lei deg for hva du holder på med som kun vil føre til at du gjør saken verre med å spise tre ganger mer, fordi du er lei deg!

Du har ikke feilet.

Fleste av oss har en tendens til å fokusere mye mer på det negative enn det positive, og glemme det som allerede har blitt oppnådd. Hvis du for eksempel har klart å redusere vekten med 2 kg eller 20, og plutselig en dag går på en "smell", så skal du heller tenke at du har klart å komme så langt, du skal plukke deg selv opp og fortsette. Verre enn det er det ikke, med mindre du tror selv at det er verre! Ingen skade skjedd.


Bli flinkere til å tenke over alt du faktisk klarer, ikke motsatt. :)

T

Middagen i dag. Ps: sykt godt og sunt!

  • 17.02.2016
  • |
  • 20:13

I dag var jeg veldig sulten etter jobb og ville hoppe rett på middag. Som regel pleier jeg å ha et lite mellommåltid for å dempe sulten frem til middag, men det fristet ikke å gjøre i dag.

Så, jeg gikk for en "quck-fix". Jeg disket sammen min elskede avokado-whip  (trykk lenken for å komme til oppskrift), og i tillegg en pakke med 190 g salatkylling og to små fullkornstortilla. Denne middagen tok fire minutter å lage og holder deg mett i veldig mange timer. Du opplever ingen behov for søtt etterpå heller. Forresten! Salatkyllingen jeg brukte var ikke lik de som inneholder masse skinn, brusk og salt. I tillegg mye lavere innehold av kalorier (125 kcal per 100 gram). Prøv å ha samme målet når du kjøper salatkylling.


Fordel alt på to lefser og rull sammen!


Nam! En digg middag med sunt fett, masse proteiner og greit med karbohydrat. Du kan alltid droppe tortillaen og gå for mer kylling eller grønnsaker hvis du vil, men selv gjør jeg ikke det.

T.

Fantastisk god suppe!

  • 16.02.2016
  • |
  • 20:51

I dag har jeg vært så heldig og fått middag hos Ine, sammen med Ane og Julie. Middagen besto av tomat- og gulrot suppe etterfulgt av smuldrepai med eple, bær og nøtter. Jeg ble for ivrig på desserten til å ta bilde FØR jeg begynte på den! Det må jeg bare beklage.
Oppskriften finner du på Trines matblogg! Kjempegodt og sunt!
T

Dropp treningen.

  • 14.02.2016
  • |
  • 14:37

.. Av og til.

Av og til er det helt ok å droppe treningen. Jeg oppfordrer alltid til bevelgese og trening, men jeg vet hvor lett man har for å straffe seg selv hvis man en dag, (slik som i dag hvor det skjer en del hos de fleste) velger å ikke trene likevel. Da vil jeg gå tilbake til den middelveien jeg ofte skriver så varmt om. De dagene det skjer mye, og du kjenner at treningen blir nedprioritert fordi du er mann med kone, kone med kone, det er morsdag + valentines, dere har barn og i tillegg skal til svigers så GÅR DET FINT å ikke gå på squash likevel med Bob-Arne. Kanskje i mellom alt det så får du til å gå en rask runde i nabolaget eller gjøre noen sit-ups på soverommet? Perfekt! Da har du vært flink, og kan ta treningen i morgen. Ingen skade skjedd.

Slik er det bare. Det betyr ikke du feilet i livsstilsendringene dine, det betyr kun at du ikke er en robot.

"men trening MÅ du uansett prioritere først!"

Ja. På lik linje blir det andre ting som blir nedprioritert som også er ganske viktig. Ha en balanse og du vil klare deg helt perfekt, ikke få dårlig samvittighet. Trening er viktig, og i lengden er det som er aller viktigst at du ikke satt i ro en hel dag og klarte likevel noen minutter  med høy-puls (samme hva det var), samme dag som du hadde tenkt å trene, hadde en avtale, men fikk det bare ikke til likevel. Ta det med ro, det finnes en hel uke foran deg.


Ha en superduper dag! Husk å puste!

T

 

"Avokado-whip", my one true love.

  • 11.02.2016
  • |
  • 19:17

Dette påfunnet er jeg utrolig glad for, fordi blir aldri lei og det smaker virkelig bedre enn vanlig guacamole til og med. Du trenger kvartparten så lite avokado oppi, og får en svær dose for få kalorier.

Jeg bruker en halv avokado, eller 48 gram




Tilsett 100 gram mager cottage cheese, dryss med hvitløkspulver og pepper og ørlite med salt. Jeg bruker kvern og kvernet to ganger med hver, du skal absolutt ikke drysse mye, da blir smaken for sterk av hvitløk. Det er avokadoen som skal dominere.


Bruk stavmikser til blandingen blir kremet og "fluffy". Det tar ett til to minutt.


Fordel alt på to grove skiver.


Topp med salat, her har jeg brukt en ferdigmix med diverse blader. Du kan også ha noen tomatskiver på/ved siden av. Alt gir til sammen ca. 350 kalorier. Med en frukt i tillegg er dette en perfekt og mettende lunsj. Hvis du skal ta med på jobb så kan du ha med avokado-whipen i en liten boks, anbefaler ikke at du bruker det på skivene og har i matboks, da det kan bli litt sølete da det er såppas høy topping. :)

namnamnamnamnam.

T

 

Frokost!

  • 10.02.2016
  • |
  • 09:32

Denne er så sinnsykt god! Rett og slett litt "snob" som vi sier her i Stavanger.
Bruk ca 100-120 g. soya naturell yogurt. Topp med ca 30 g. granola som er naturlig søtet, hjemmelaget granola er best! Pøs på med bringebær og oppkuttet pære. Det som er ekstra SNOB er mørk sjokolade raspet på toppen!
Ha en fin dag!
T

PANNEKAKEDAGEN! Supergode og vektreduksjonsvennlige pannekaker!

  • 09.02.2016
  • |
  • 17:18

Disse supergode og sunne pannekakene har jeg laget jevnlig i tre år. Toppingen kan selvsagt varieres.

Begynn slik:

to egg, + en banan

 
Tilsett en stor, toppet ss med havremel, bruk stavmikser til røren blir flytende.


Slik som dette:


Bruk 1 ts rapsolje til steking. Oljen skal holde til hver pannekake, så fordel jevnt. Stek på lav varme og snu før pannekaken er gjennomstekt . Disse  er ikke som vanlige pannekaker. 

Den skal se ca. slik ut når den blir snudd:


Her har jeg lagt sukkerfri vaniljeyogurt på lagvis. Jeg har brukt en liten beger, og toppet til slutt med sukkerfri jordbærsyltetøy, gresskarkjerner og sukrinmelis!



Nam!! Hele oppskriften gir ca. 465 kalorier. Du holder deg mett kjempelenge i tillegg.

Det som også er perfekt med denne oppskriften er at den tilfredsstiller behovet for søtt og karbohydrater 100%. Det er spesielt i begynnelsen av omleggingen av livsstil og kosthold det er vanlig å ville ha karbohydrater og sukker. Værsågod - løsning! :)

T

 

Filmkveld og vektreduksjon?

  • 07.02.2016
  • |
  • 14:48

Filmkveld er viktig. De aller, aller fleste av oss ser ofte film i helgene, med kjæreste, venner eller eget selskap!

Vektreduksjon og bedre livsstil betyr ikke null helgekos og boikott av filmkvelder.

Selvfølgelig blir man frista til å spise av andre sitt godteri og chips hvis man kun skal "kose seg" med en halv agurk gjennom to filmer.

Mest sannsynlig vil du ende opp med å gjøre det også, MEN! Dette kan du fint unngå og samtidig unne deg rask og enkel snacks du lett får kjøpt i hvilken som helst butikk, og som du ikke trenger å bruke en time på å forberede først av visse prinsipper. (Klart det er veldig godt, og bra for deg med hjemmelaget sjokolade uten sukker osv, men det er ikke alltid man orker eller har tid). Sånn er det med dèt!

For eksempel:

Bytt ut chips med en pose med Snack a Jacks, de små posene inneholder veldig få kalorier og du har råd til å spise en hel, til og med to, plus at det smaker utrolig godt. Det tilsvarer en liten lunsj. Husk at en vanlig chipspose tilsvarer en dagsinntak av mat. 

Soya pudding, hvilken som helst! Om det er vanilje, sjokolade eller karamell. Det smaker kjempegodt!

Alle slags bær, dyppet i mørk sjokolade som du fint kan smelte i mikroen. Du trenger ikke mer enn ca 20-30 gram.

En suppeskål med popcorn. (Unngå smør og salt).

En proteinbar kuttet i små terninger, blandet i en skål med diverse bær. (Unngå proteinbarer med mye sukker, les bakpå).

Det er hva jeg kom på nå i farten, som jeg selv har benyttet for å ha en fullferdig og koselig filmkvelder gjennom vekttapet. Du kan kombinere to av det som står ovenfor. F.eks skålen med popcorn og proteinbar i terninger+bær.

Prøv! Lag deg en stor kopp med te i tillegg og nyt det som står foran deg. Tygg sakte og prøv å smak det du har i munnen, det er ikke en kamp hvor det er om å gjøre å fylle magen mest mulig. :)

Det tar tid, og det er ikke så lett å vende seg av vanen med å sluke en hel melkesjokoladeplate og chipspose i løpet av en lørdagskveld, men etter å ha prøvd å gjøre det annerledes et par ganger så vil du merke både hvor bra du føler deg og at det faktisk er like koselig som!

Dette er en fin mulighet å bli mer kreativ også. Det er så mye godt i butikkene som er bedre for deg! Det kan bli overhvelmende å alltid lage hver eneste ting fra bunn av, derfor går det helt fint med en "quick-fix" til tross for at du skal redusere vekten eller bare spise bedre sånn generelt!

Du klarer alt du vil.



T

 

 

NEI til slankeprodukter!

  • 04.02.2016
  • |
  • 21:56

I dag ble jeg kontaktet for andre gang og spurt om jeg vil reklamere for slankepulver.

NEI!

Jeg er 150% imot alle form for slankepiller, pulver og produkter i den duren generelt. Det er lureri, det har blitt forsket på og aldri bevist at det faktisk fungerer, fordi det gjør ikke det!

Aldri, aldri, aldri kontakt meg hvis det gjelder slankeprodukter. Jeg vil ikke ha dere som sponsor.

Jeg har vært offer for jo-jo slanking som resultat av "quick-fix" dietter. Dietter hvor jeg har rast av meg 10 kg på to uker fordi jeg kun har levd på pulverisert dritt, hatt kjempedårlig energi og lagt på meg trippelt så fort jeg har spist vanlig igjen. (piller og slikt tull har jeg også prøvd - funker ikke!) bare bortkastet penger og lureri. Markede er stort og folk er desperate.

Dessverre må jeg også fortelle dere at alt innen detox også er tull og lureri. Du vil selvfølgelig få løs mage og tro du blir renset, men det er tull.

Den beste "detoxen" etter jul er å bare begynne å spise bedre igjen.

Så! Beklager et aldri så lite hissig innlegg, men ikke kontakt meg i god tro om at jeg noen sinne vil reklamere for disse tingene.


ikke relatert: meg og min pus nummer to.

T

 

 

 

Supergod og mettende smoothie!

  • 03.02.2016
  • |
  • 20:51

Enda et innlegg om smoothie. (Fordi det er så godt og himla bra for deg!)

En til favoritt:


ca 25 g. havregryn (det ligger i bunnen av skålen), en banan, 10 mandler, 3-4 ss bringebærkesam, 120 g frosne jordbær.


Kjør i blender!

Det er viktig for meg at en smoothie metter godt, og ikke har så veldig med innehold av kalorier. Denne har under 300.

Anbefales til frokost/lunsj. Husk at du alltid kan ha en skive grovbrød med godt pålegg, eller knekkebrød i tillegg. Spesielt hvis det er lunsj og frokost. Til kveldsmat eller mellommåltid er den fin å drikke alene.

Ha en fin kveld!

T

 

 

 

Les mer i arkivet » Oktober 2017 » August 2017 » Juli 2017
Tina

Tina

KONTAKT: tinagh91@gmail.com INSTAGRAM: OVERVINN Jeg har til dags tatt av 50 kg uten operasjon! Følg med på resten av turen.

hits