Tykk i hodet.

  • 31.01.2016
  • |
  • 15:47

Dette innlegget tror jeg noen av oss som har hatt en historie med vekttap eller fremdeles driver med kan kjenne seg igjen i.

For litt siden forsto jeg ikke hvorfor jeg til tider fikk store vansker med å komme meg ut døren for å være sosial, det gikk til slutt, etter å ha overtalt meg selv, byttet flere antall plagg, litt gråting på badet og en stor følelse av at jeg var for feit til å gå ut og folk ville le av meg.

Dette til tross for en stor vektnedgang.

Hvorfor?

Jeg fant ut at etter en stor kroppslig forandring så er det mulig til tider å "glemme" at dette faktisk er tilfelle, samtidig ha et indre bilde av deg selv som er annerledes enn slik du faktisk er. Dette er spesielt for de som har tatt av veldig mye i vekt og har vært overvektig i flere år.

Det er noe som må jobbes med, hjernen trenger å bli programmert på ny når det gjelder bildet du har i hodet av deg selv. Du har hatt bildet av en mye større og usunn deg i flere år, og til tross for at det ytre nå sier en aen ting, så kan hjernen slite med å tro på det.

Vekttap er en fantastisk ting for de som har trengt det. Mye blir forandret - mest av alt blir helsen bedre, men det betyr ikke at alt plutselig stemmer og blir perfekt. Man blir ikke magisk forandret som person (det skal du forsåvidt ikke heller), men en har lenge slitt med dårlig selvtillit og selvbilde og dette vil prege deg en stund. Det er derfor sykt viktig å jobbe med hvordan man ser seg selv som person etter å ha tatt av i vekt. Dette gjelder alle form for tidligere spiseforstyrrelser.


img: nbc.com

Husk at det er absolutt ingen skam å se en terapaut, det kan bli til stor hjelp etter en slik påkjenning og forandring i livet. Det er utallig følelser involvert når man gjennomgår noe som forandrer livet til en - om det er positivt eller negativt.

Ta tiden til hjelp.

Jeg har fremdeles dager jeg føler meg forferdelig hvis jeg for eksempel er på kafè, jeg får for meg at alle stirrer og tenker hvor stor jeg er, til tross for at jeg vet at jeg ikke er slik lenger. Det er bare følelsen som sitter igjen til tider, og at jeg var vant med dette over tid. Jeg jobber med det hver dag, og det går bedre og bedre!

Igjen - spør meg gjerne om tips og råd angående dette hvis du sliter med det samme.

Ha en fin dag!

T

 

Vektreduksjon og kosemat. Kan du?

  • 30.01.2016
  • |
  • 11:13

Klart du kan.

En viktig regel som jeg standig gjentar er at du ikke skal slutte å kose deg med maten du liker og er vant til å spise fredags kveld!

I går hadde jeg taco. Jeg elsker taco. Vi har ofte fredagstaco og film, noe jeg setter pris på og bruker som en anledning til å kose meg å slappe av. Det er veldig viktig å finne tid til å slappe av gjennom en vektreduksjon. Hvis du har klart å for eksempel gå deg en tur, eller annen form for trening, så er det en absolutt å unne seg avslappning og kos med god mat, på en fredag/lørdag, til tross for at du spiser bedre og har lagt om kostholdet! 

Tingen er at det skal ikke så mye til for at tacoen du f.eks spiser en gang i uken plutselig blir mye mer kalorifattig - slik at det går helt greit å ha taco (minst!) en gang i uken. 

Slik ser typisk min ut:

Her har jeg byttet ut rømme med mager kesam, brukt ca 120 g kyllingkjøttdeig med hjemmelaget tacokrydder (dette er enkelt - men ingen must), pøst på med salat, litt mais, ananas, og toppet med salsa. I tillegg bruker jeg fullkornstortilla 

Jeg lover - det smaker minst like godt! Jeg pleier å ha tre porsjoner. Fordel mengden kyllingkjøttdeig som står ovenfor i tre lefser f.eks! Det er ingen vits å bruke mest mulig kjøtt. Du vil venne deg til det og merke at det er mer enn nok! Fokuser mest på grønnsaker. Salsa kan du ha så mye du vil av.

Slike triks er det med all kosemat. Ikke kutt ut for godt, gjør heller små forandringer.

Ha en fin helg! 

T

 

Hvor-hva-hvordan-hvorfor TRENING!

  • 26.01.2016
  • |
  • 17:42

Jeg ble spurt om noe i går da jeg var på besøk som jeg tenker jeg blir nødt å legge ut et innlegg om!

Dette med vektredusering og mengden trening. Hvor ofte, hva, hvordan og hvorfor.

Hvor ofte: Dersom du ikke har trent mye før, har en god del vekt å ta av og nettopp har begynt livsstilsomlegging så skal du vite at all bevegelse for deg akkurat nå er helt topp! Du skal ikke hoppe fra a til å. Grunnen til dette er at det kan medføre demotivasjon og at du får følelsen av at det blir for mye, som er forståelig og jeg hadde det slik selv. De første ukene prøvde jeg bare å ikke sitte i ro så mye, deretter gikk det over til turer ute. Det var viktig for meg å spasere tur en plass jeg fikk være litt for meg selv, da jeg fremdeles ikke hadde blitt kvitt følelsen av å bli sett ned på av andre. Det er jeg ikke alene om å ha følt, så det er viktig å ikke presse deg selv til å gå plasser du ikke vil. Begynn smått og godt! 

Hva: Du skal aldri, aldri, aldri føle deg tvungen til en aktivitet du ikke liker. Det er sykt viktig at du finner noe som du faktisk synes er gøy. For all del ikke pin deg selv en plass du ikke føler deg vel, med en aktivitet du absolutt ikke klarer å fordra. Det som er viktig etter en lang periode i livet med overvekt og inaktivitet er at du faktisk begynner å jevnlig bevege deg mer. Dans, sykling, tur i fjell, yoga og svømming for å kun nevne noen få, er ypperlige aktiviteter. Tre av de kan du faktisk gjøre hjemme i stua hvis det er noe du vil (spesielt i starten).

Hvordan: Begynn realistisk. Hvis fem eller ti minutter er det du klarer til å begynne med, så er det bra nok. Du øker etterhvert som du orker mer! Er du allerede vant til bevegelse så gjør du slik du alltid har gjort og tar det derfra.

Hvorfor: Fordelene med å trene og å være i mer bevegelse er i seg selv gevinst for helsen. For eksempel: bedre selvtillit, forebyggende mot diabetes, fett reduseres i blodet (da vil også risiko for hjerteproblemer reduseres), og psyken forbedres! Det er kun noen få grunner til hvorfor du burde trene/bevege deg mer.

Selv liker jeg å gå turer hvis været tillater det. Jeg er dessverre ikke en av de som elsker å gå i regn til tross for gode klær. Det er lov! I tillegg har jeg blitt glad i yoga. 


her kan jeg godt like meg. :) 

Spør meg gjerne om flere råd! Jeg blir veldig glad hvis dere kan kommentere deres favoritt form for aktivitet. :)

Ha en fin dag!

T

 

Frokost og katterumpe

  • 25.01.2016
  • |
  • 11:24

Det er ikke alltid frokost er favoritten da matlysten er litt redusert noen morgener, som er ganske vanlig. I dag, derimot, så va den på plass. 

Da sto havregrøt med hasselnøtter og rosiner plus yogurt på menyen. En fin kombinasjon (og bra for magen!) 

Havregryn holder mett lenge, og blodsukkeret blir minimalt påvirket (i motsetning til visse andre karbohydrater). I tillegg til en haug med andre fordeler. Yogurten er uten sukker/lite fett og med mye fiber.

I tillegg drikker jeg en god og stor kopp med hvit te.

Ser dere hva glassbrikken skal forestille forresten? :)

En heklet katterumpe! Halen som stikker opp og to føtter nede. Herlig!

T

Hva jeg for eksempel putter i meg i løpet av en dag..

  • 24.01.2016
  • |
  • 20:40


Overnight oats


Knekkebrød, mager pålegg og grønnsaker.


Laks, ris og grønnsaker


Grønn te


Yogurt, nøtter, frø, havregryn og honning.

Slik kan du også spise (og gå ned i vekt!)

I dag er det søndag, jeg har rett og slett ikke gjort veldig mye. Var ute med to gode venninner i går og drakk vin/drinker. Superkoselig! Det er lov å ha alkohol til tider, til tross om du skal ned i vekt, husk: ingenting skal totalt kuttes ut.



En litt trøttere meg i dag. Lyset gjør meg til snehvit.

Ha en fortsatt fin kveld!

T

 

Sjokolade spørsmål!

  • 21.01.2016
  • |
  • 20:24

Jeg må bare skrive et lite innlegg om dette, da jeg ble spurt!

Jeg fikk et spørsmål om det er greit å spise sjokolade. Vel, det kommer litt an på. 

Selv spiser jeg sjokolade nesten hver dag. Sjokladen jeg spiser er 70% kakao og økologisk. Grunnen er at det både smaker sinnsykt godt, jeg trenger bare en liten mengde, og i tillegg en haug med helsefordeler! 

Den klassiske melkesjokoladen har jeg kuttet ned på av helsemessige årsaker som for eksempel høyt innehold av sukker, derfor anbefaler jeg litt mindre av denne type sjokolade. Du velger selv! Om du vil så kan du ha en liten mengde med f.eks melkesjokolade noen ganger i uken, i tillegg til det sunne du spiser. Husk balanse! Pass da på å faktisk holde deg til en/to ruter! :) det kan bli litt utfordrende dersom du er "avhengig" av sjokolade, slik ble det for meg, det holdt ikke med en rute kun. Derfor ble det helt fantastisk da jeg gikk over til mørk sjokolade. Jeg klarer ikke mer enn 10-15 gram! 

Ha en finfin kveld!

T


weheartit.com

En søt og sunn frokost! (og en god nyhet!)

  • 19.01.2016
  • |
  • 14:07

Hei!

Jeg kan ikke akkurat skryte av at jeg har vært kjempeflink å blogge. Det har nemlig skjedd en del i det siste! Jeg har blant annet fått enda en kjempekul jobb som kursleder i Libra Helse og Kosthold! Det vil si at jeg kan være med å hjelpe andre som sliter med overvekt og vil gjøre noe med dette på den aller mest fornuftige måten! Det er mitt absolutte ønske å hjelpe andre.

Jeg håper det vil være litt motiverende å høre min personlige historie som overvektig også. Så folkens, hvis du selv, eller hvis du kjenner noen som kunne tenkt seg på et kurs med meg så for all del er det bare å melde seg på! Min e-post står på bloggen. Jeg lover å gjøre mitt aller beste for deg, så ta kontakt! :)

Og nå til en til av mine favoritt frokoster:


130 g Gresk Yogurt, en banan, 40 g fullkorn müsli og en ts honning.

Strø på med kanel eller kardemomme hvis du vil.

Dette gir ca. 345 kalorier. Ganske så mett blir du også, i tillegg passer den før/etter trening.

Frokost er viktig, men noen av oss har ikke en så massiv matlyst med en gang vi våkner. Sånn er det bare! Jeg er en av de. Jeg kan kanskje til og med gå noen timer før jeg klarer å spise, eller så vil jeg ha mat med en gang! Det er forskjellig, så ikke føl at du gjør en dårlig jobb hvis det ikke går etter klokka. :)

Ha en fin dag!

T

 

 

 

 

Fast food.

  • 12.01.2016
  • |
  • 20:05

Min favoritt de dagene det hverken blir tid eller ork til å lage mat. Jeg har flere varianter av "fast food", da jeg mener at det må være lov å ordne seg noe å spise på superkort tid til tross for at en vil ha det sunt.


Beklager kvaliteten.

Dette er en superkombinasjon jeg fant i salatbaren!

Salatbarer er perfekte løsninger. Her har jeg egg, brokkoli, kikerter, revet gulrot, soltørket tomat, fetaost, svart oliven, (litt!) pasta, paprika og laks. (Laks kjøpte jeg utenom).

Husk at det ikke trenger å være vanskelig når man ikke orker en time på kjøkkenet for å lage mat fra bunn. Det gjelder bare å velge litt fornuftig av det som allerede står klart! Om du så må hive i deg en pose med ferdigblandet salatmix, salatkylling og et rundstykke gjør du heller det enn å løpe til McDonalds! (de aller fleste ganger!) :)

Ha en fin kveld!

T

Du er feit og stygg.

  • 06.01.2016
  • |
  • 22:48

Jeg var usikker på om dette blir et akseptabelt innlegg i min glade blogg, men jeg tror det er viktig å påminnes, og i tillegg huske på det vonde før det gode. Hvis vi later som om dette aldri eksisterte så river vi vekk en stor og viktig del av det som har vært med å forme oss.

Alt jeg vet er at dårlige minner og opplevelser har vært med å gjøre meg til den jeg er i dag. Det har satte sine preg, og jeg ser spor etter det også.

Jeg vil at dette innlegget skal være en påminnelse om hvor sterk du egentlig er, og hva du kan få til hvis du ikke lar andre vinne over deg og din mentalitet. Du er din styrke. 

Hvis jeg skulle tapt, ville jeg tapt da en viss jentegjeng gikk bak meg og plystret sarkastisk. For samme kveld så var jeg veldig fristet til å forsvinne. Jeg håper dere har det bra.

Og hvis jeg skulle tapt, ville jeg tapt når han jeg var forelsket i sa at jeg var feit og stygg, og at det ikke ville være til nytte om jeg så hadde slanket meg, "jeg tror ikke hun er pen uansett". Vel, jeg kan aldri tvinge deg til å synes det. Jeg driter faktisk i om du ikke synes det. Dèt er en god følelse!

Jeg ville også tapt alle de gangene folk generelt gikk bak meg og hvisket og lo, folk som lurte på om jeg ikke så dette selv, om jeg ikke brydde meg om helsen min. Jeg var den som var mer bevisst på dette enn noen, og slet mest med dette enn noen. Jeg hatet meg selv, min relfeksjon, min stemme. Jeg sa ikke stort fordi svaret hadde tydeligvis blitt "gjør noe med det da", og enda mer baksnakking som etterfølge. 

Hva om jeg hadde latt disse vinne over meg? Disse menneskene og tankene som gjorde at jeg følte det ikke var noe vits å prøve engang. 

Vel, en ting er sikkert. Til syvende og sist er du din egen unnskyldning, for slemme folk er det og vil alltid være. Vanskelige situasjoner vil det også alltid være. Du kan velge å la andre faktorer være sterkere enn din enorme indre styrke, eller du kan bruke de til unnskyldning for å ikke oppnå ditt beste.

Selvfølgelig er det vondt og trist med mobbing, det vil som sagt prege deg til en viss grad i ubestemt tid, og minnene forsvinner aldri helt. Det er absolutt ikke en dum ting heller! Det kan hjelpe deg å oppnå ekstraordinære ting.

Jeg vil nok aldri glemme, spesielt ikke følelsen av håpløshet. Du har ikke tapt før du har tapt.

Rist av deg de mørke tankene, tanker om å ta igjen på mobberene eller tanker om å straffe deg selv. Den beste måten å "ta tilbake" er å bli lykkelig. Kun det! Alt annet ordner seg selv vil du se. Jeg lover. Du klarer alt.

T.



 

 

 

 

 

Du skal ikke spise!

  • 05.01.2016
  • |
  • 15:19

Hei!

Overskriften forstår du forhåpentligvis er sarkasme.

Før den endelige endringen min, da jeg gikk på dietter og tull, så var det en hel haug med mat som jeg "aldri" måtte røre.

Dessverre er det slik at når mange begynner med å endre livsstil så  kutter de vekk en del mat fra hverdagen uten at de helt vet hvorfor. Kanskje en personlig trener sa det.  

Husk også at alt man ikke fikk lov til, alt som var "fy" i barndommen ville man bare ha mer av. Denne regelen gjelder fremdeles!

Den mest irriterende debatten jeg har fått med meg er om man skal spise banan eller ikke. Dette burde være en selvfølge at det kun gjelder atleter/bodybuildere som går på spesielle dietter på grunn av en helt annen livsstil! Gjennom vekttapet har jeg spist banan regelmessig og aldri tenkt over at jeg ikke burde. Ingen frukt/grønnsaker skal kuttes ut, bare dropp den tanken med en gang.

Nok om banan. Hva med alt annet? Svaret er at absolutt ingenting skal kuttes ut, ingenting er fy, ingenting er nei-mat. Spesielt ingen frukt og grønnsaker skal kuttes ut.

Det er opplagt at du ikke burde spise chips og kake hver dag hvis du skal bli sunnere, men dette er på grunn av næringstilførsel. Jeg skrev om det litt tidligere også. Du kan godt gå ned i vekt og leve på chips og småkaker, men du vil ende opp underernært, svak, energiløs og syk. Derfor holder du deg til dette sjeldnere enn de gode matvarende som gjør kroppen godt! Enkelt og greit.

Avslutter med noen bilder jeg i dag fikk tilsendt av meg selv da jeg var ute på tur for noen måneder tilbake! (Lite relatert til saken) :)




Ha en fin dag!
T.

 

 

Da jeg så sånn ut.

  • 04.01.2016
  • |
  • 13:11

Jeg likte absolutt ikke å bli tatt bilde av da jeg veide mye mer. Ikke av hele meg.

Her er et bilde jeg fant fra noen uker før jeg startet vekttapet, og det andre er fra nylig. Grunnen til at dette er litt spesielt for meg er at det nylige bildet er det første fullkropps jeg har tatt. Jeg var faktisk nervøs for å se.

 

Her er jeg på Solastranden i september 2012:



Og nå:

Rart å se selv! :)

I tillegg vil jeg legge til en av favoritt frokostsmoothiene som jeg pleier å lage! Den er ganske enkel å lage og den metter. Slik gjør du:

1 banan

80 g. frossen blåbær

30 g. store havregryn

Kvart glass vann

1 beger Yoplait Dobbel 0% Blåbær



Kjør i blender.


Ferdig! Strø på med kanel hvis du har. Denne mengden gir ca 290 kalorier. Du kan selvfølgelig ha mer av alt!

Ha en fin dag!

T

Les mer i arkivet » Oktober 2017 » August 2017 » Juli 2017
Tina

Tina

KONTAKT: tinagh91@gmail.com INSTAGRAM: OVERVINN Jeg har til dags tatt av 50 kg uten operasjon! Følg med på resten av turen.

hits